srijeda, 26. prosinca 2012.

Božićne bakanalije

I would rather not go 
back to the old house...
...  reče Morrissey melankolično se prisjećajući svojih frustracija iz obiteljskoga okružja.

Pada mi često na pamet ova pjesma u vrijeme blagdana i njegovanja običaja.
Odmah razmišljam o slikama koje ja nosim kao poveznice sa svojom obitelji i zaključujem kako su većinom vezane za crkvene blagdane, svatove, krštenja, krizme, drage goste, a kulisa im je svima ista - bogata trpeza.

A kulisa toj bogatoj trpezi je - mama koja rmbači i preznojava se nakuhavajući abnormalne količine hrane da zadovolji svaki stomak, svaki jezik i svaku formu. 

Zbog toga su mi ti prizori mrski.


U želji da sa svojom obitelji ne ponavljam iste greške, da ne nastavljam iste običaje, da stavim naglaske na neke nove sadržaje, da radim u skladu s uvjerenjima a da djeci ipak dočaram nešto od blagdana i ikonografije koja ih sa svih strana bombardira, da ne trošim svo vrijeme na pripremu hrane nego ga iskoristim za sebe moram priznati da sam se zadnjih godina u vrijeme blagdana znala pogubiti. 

Bilo je tu kupovanja kolača, naručivanja gotove hrane (catering), izbjegavanja kuhanja (rado) prihvaćajući pozive na ručak, polovičnog kuhanja, besmislenog eksperimentiranja posve novim receptima, nepripremljenosti, stihije, kaosa i sl. 

Ove godine odlučila sam biti u svemu umjerena i pokušala i receptima i pažljivim doziranjem običaja da vuk bude sit a koza cijela.

I bijaše dobro.
******

Odlučila sam se na pečenje tri vrste kolača po principu za svakoga ponešto te po onome da bude i suhih i kremastih i nekih posve novih.

Meni najfiniji je bio lagani kolač od mafinastog biskvita, želeom od šumskoga voća i lagane bijele kreme koji je u stvari varijacija Frankfurtskoga vijenca. 
Radila sam ga po receptu iz njemačke kuharice kupljene davne 1996. godine na boravku u Njemačkoj (zooey ;-)). Jako sam sklona njemačkoj recepturi slastica.



Recept (za kalup promjera 26 cm):
Biskvit:
100 g maslaca
100 g šećera
1 vrećica vanilin šećera
naribana korica limuna
malo soli
3 jaja
150 g brašna
50 g Gustina
1/2 praška za pecivo
3 velike žlice mlijeka
Pjenasto izmiješati maslac, šećer, vanilin šećer, koricu limuna i prstohvat soli.
Umiješati jedno po jedno jaje te na kraju brašno, Gustin i prašak za pecivo. Razrijediti mlijekom ako je potrebno.
Peći oko pola sata na 175°C.

Pire od šumskoga voća (u originalnom receptu su maline):
400 g voća
80 g šećera
1 bourbon vanilin šećer
40 g Gustina
Zakuhati voće sa šećerom, dodati Gustin razmućen u 5-6 žlica vode i lagano kuhati 5 min.

Bijela krema:
Izmiješati 100 g kiseloga vrhnja s 40 g šećera.
Stući 100 ml slatkoga vrhnja.
Zagrijati 100 ml likera od jaja i u njega umiješati tri male žličice instant želatine.
Sve sastojke zajedno izmiješati.

Biskvit premazati pireom od voća i bijelom kremom. Ukrasiti listićima badema.

(Ja nisam koristila liker od jaja nego sam zakuhala 2 dl mlijeka s dvije žlice šećera, malo brašna i malo više ruma i u to ukuhala 2 razmućena žumanjka; kad se prohladilo umiješala sam želatinu.)


*****

Bila je tu Dvobojna mađarica za ljubitelje tradicionalnog okusa:


Napravljena je prema receptu ttonke s coolinarike. Baš sve sam radila prema njenim uputama i baš sve štima kao po loju. Jedino su moje kore ispale malo rahlije nego što su to tipične Mađaričine, ali je svejedno ukusna.


*****

Za izabrano društvo koje voli mak pripremila sam Kolač s borovnicama i makom:


To je kolač koji se ne peče; u stvari, mislim da bi bio odličan kao kolač-salama. Važno je naglasiti da se sastojci svakako moraju miješati kuhačom (a ne mikserom kao što sam ja) da ne bi ispao gumast
Također, najbolje je praviti ga kada je sezona borovnica jer su smrznute borovnice skupe. Ja sam si ovaj put posudila nekih 40-ak g iz šumskoga voće iz prvoga recepta. :-)

Tijesto:
150 g mljevenog maka     
100 g šećera 
350 ml mlijeka      
500 g mljevenog keksa    
25 g grožđica        
100 g borovnica    
100 g Nutelle         
100 g maslaca
Mak, šećer i mlijeko prokuhati.
Dodati: keks, grožđice, borovnice pa maslac.
Usuti u kalup pola smjese i premazati rastopljenom Nutellom.
Kad se Nutella ohladi dodati ostatak smjese.

Glazura     
100 g  bijele čokolade      
malo  mlijeka        
1 žlica ulja    
borovnice za ukrašavanje

Rastopiti, bijelu čokoladu u mlijeku i dodati ulje.
Glazurom premazati ohlađeni kolač i posuti ga borovnicama.
        

*****




2 komentara:

  1. i ja gdoinama nastojim izaći na kraj s istim blagdanskim usudom! njemački kolač: mmmmmmmmmmmmmm....

    OdgovoriIzbriši
  2. madaricaaaaaa!!!!!
    jeste sve smazali???
    da navratim na probu;)
    ja po obicaju... sve mama radila... ja samo prenijela iz kuce u kucu :)
    i bas je bilo ukusno:)

    OdgovoriIzbriši